bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

onsdag 4 december 2013

Farligt goda äppelchips!

Prövade, årstiden till ära, att göra äppelchips med kanelsmak. Herre gud! Hur gott som helst och gick åt snabbt så nästa sats får bli väldigt mycket större.


Ingredienser
valfri mängd äpple, ovanstående bild innehåller 3 medel stora äpplen
kanel

Sätt ugnen på 125 grader
Jag delade äpplena först och sen skar jag dem i tunna,tunna skivor. 
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper (lägg dem INTE på varandra då tar et väldigt lång tid innan dem torkar)
pudra kanel,kardemumma eller inget alls på skivorna, ställ sedan in i ugnen x antal timmar, lägg en sked eller något så att luckan är lite öppen så fukten kommer ut. 
Mina stod inne ca. 2 timmar sen stängde jag av ugnen och lät dem stå kvar över natten, morgonen dagen därpå var dem krispiga och klara att ätas :)



Fick även en ide om att göra eget julte med några torkade äppelskivor och en kanelstång, blev riktigt gott men vänta 3-5 minuter innan smaken kommer, jag värmde på mitt efter 5 minuter i mikron då jag älskar när teet är kokhett :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar