bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

måndag 19 maj 2014

Hemmagjord "supergröt"

Har sen länge ätit gröt till frukost, men under utbildningen på The Academy fick vi svar på varför man inte håller sig mätt så länge på vanlig havregrynsgröt (vilket i princip alla höll med om att man inte gör). Gröt är en bra bukfylla, men har inte så jätte bra näringsvärde/portion. Jätte bra när man vill äta lågkalori kost då det är väldigt lite kalorier i vanlig havregrynsgröt.



Så jag har sen dess köpt pauluns supergröt där det är en blandning av havre, gryn, dinkel och råg. Vilket leder till högre näringsvärde och längre mättnad, blir ju också fler kalorier men jag då jag håller mig mätt längre blir ju resultatet att jag inte småäter vilket i längden är betydligt bättre. Plus att det är bra kalorier och inte tomma.

Så min frukost har bestått av en blandning av 1 dl havregryn och ½ dl supergröt som jag kokat upp med 2 dl vatten och 1 dl mjölk samt lite extra kanel.
Till det äter jag 1 kokt ägg. Alldeles perfekt och jag håller mig mätt fram till lunch om jag äter sen frukost eller tills det är dags för ett mellanmål på fm.

Har inget ont att säga om pauluns supergröt förutom att den är ju sjuk dyr! 1 förpackning kostar 33 kr (!!) och innehåller endast 500g därav anledningen till att jag blandat ut den med vanlig havregryn.

Men bestämde mig nu för att göra min egen "supergröt" 
Enkelt, mycket billigare och lika gott! Näringsvärdet är dessutom desamma som pauluns

Näringsinformation
Pauluns supergröt
Min ”supergröt”
Kalori / portion 1½ dl
330
314
Protein
11 g
13 g
Kolhydrater
39 g
41 g
Fett
12 g
11 g
(I näringsinformation för min gröt är mjölken jag kokar upp den i tillsammans med vattnet inräknat)

Räknade även ut priset per portion på både Pauluns gröt och min resultatet:
Pris / portion
Pauluns
Min
1 portion = 1½ dl
4,4 kr
1,33 kr
Räknade då även ut att 1 pkt Pauluns supergröt räcker till endast 7,5 portioner (om man tar 1½ dl/portion) Då både jag och Danne äter gröt till frukost skulle det gå åt nästan 2 pkt i veckan. Totalt priset för de skulle bli 66 kr. För dem pengarna får jag nästan alla ingredienser till min gröt som då räcker flera, flera veckor.
(Totalt pris för havregryn 1,5 kg ,linfrön 400g ,solrosfrön 400g ,4-kornskross 550g  = 73 kr)

Så kort sagt, skulle "min gröt" säljas i butik skulle 500 g kosta 9.96 kr/pkt istället för 33 kr/pkt som Pauluns.



Jag kommer garanterat göra olika varianter på gröten men den jag gjort nu innehåller /portion:
ca. 1,3 dl havregryn
0,5 msk linfrön
0,5 msk solrosfrön
5 g 4-krosskorn saltåkvarn
1 msk torkade äppelbitar från saltåkvarn

Jag använder 2 dl vatten och 1 dl mjölk när jag kokar upp gröten tillsammans med lite kanel, blir jätte gott!
Man kan äta med rivet/hackat äpple och mjölk till. 
Just nu är jag helt fast på rårörda lingon till och mjölk såklart :)
Detta med 1-2 kokta ägg till är vad min frukost består av just nu. Och längtar verkligen till min gröt när jag går upp och väljer till och med bort brödet på helgerna för att få min gröt istället. 
Vilket säger en hel del då jag är en riktigt brödfantast! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar