bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 8 oktober 2015

höstigt bröd med smak av äpple

Alltså vilken höst vi har! Har säkert sagt det massa gånger och kommer säkert säga det lika många till. 
Älskar hösten, luften, lövens färger och allt härligt man kan plocka i skogen.
Ni som följer mig vet ju att det gjordes hemmagjord äppelmos av egen plockade äpplen. Men har man mycket äpplen eller inte vill göra mos kan man använde äpplena i bröd.


Ingredienser 
2 dl havregryn 
5 dl grahams mjöl
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor 
2 tsk bikarbonat 
I nypa havssalt
4 dl kvarg (yoghurt funkar också!) 
2 msk agave sirap
2 grov rivna äpplen 

Gör såhär 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienserna.
Riv äpplena och blanda ner det tillsammans med kvargen och agave sirapen.
Klä en Bröd form med bakplåtspapper och kleta i smeten, pensla vatten på och strö över lite pumpafrön (valfritt) 
Låt stå i ugnen 45-60 min (jag har varmluftsugn så efter 35 min var mitt bröd klart)

Riktigt gott och saftigt bröd 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar