bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 20 oktober 2015

Rotfruktsbröd

Älskar att baka bröd på hösten och vintern. Varför det bakas extra mycket just dessa årstider vet jag inte. Kanske för att det oftast är sämre väder så det är extra mysigt med te och smörgås med tända ljus? Aja! Idag blev det en knorr på ett tidigare recept, mamma sa att vi var tvungna att använda våra egenodlade rödbetor snart innan dem blev gamla. Så då fick dem åka i brödet idag! 



5,5 dl vatten
100 g smör
50 g jäst för matbröd
1 msk agave sirap 
1 tsk salt
5 dl vetemjöl special
9-10 dl dinkelmjöl (jag hade fulkorn)
2 dl frö  (linfrön och pumpafrön tex)
1 finriven morot  (stor! Annars 2 mindre)
2 finriven mindre rödbetor 


1. Värm upp vattnet till rumstempererat. 
2. Smula ner jästen i en bunke. Häll i lite av vattnet, när jästen är utlandet häll i resten av vattnet och sedan smöret. Rör om
3. Blanda i resterande ingredienser, spara ca 1/2 dl frön till att ha på brödet.
4. Låt jäsa under bakduk 40 min.
5. Häll ut degen på ett mjölat bord. Jag knåpade in ytterliggare ca. 2 dl mjöl då degen var rätt kladdig. 
6. Forma till 18 bullar som du lägger tätt på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk 40 min.
7. Sätt på ugnen innan jäsningen är klar så den är varm till dess.
8. Pensla vatten  på brödet för att få en knaprig yta och för fröna ska fästa bättre. Jag tog även lite havssalt och strödde över.
9. In i ugnen 20-30 min.

Ta ut låt svalna på galler, ät och njut!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar