bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

onsdag 4 juni 2014

Ät pizza med gott samvete! Enkel, god och nyttig :)

Var riktigt sugen på något fettigt och onyttigt hela måndagen men eftersom jag verkligen vill köra stenhårt på att det bara är på fredag/lördag som man äter sånt på fick jag nästan kedja fast mig själv någonstans för att inte gå och köpa upp hela affärens chips- och godislager.
Så jag skar muttrande upp en apelsin och satte mig framför datorn för att leta upp något onyttigt att göra nyttigt (jag jag hör ju hur de låter...) Men jag hittade massa med pizzarecept som man kan göra betydligt mycket nyttigare än dem man köper.
Blev jätte gott och mättade mitt socker- och fettbehov :)
Jag valde detta recept:


Ingredienser för en plåt
1 dl skalade sesamfrön
1½ dl mandelmjöl (då jag inte hade tillräckligt tog jag ½ dl kokosmjöl)
3 msk pofiber
1 tsk bakpulver
3 ägg
1 dl mjölk (vanlig, soja, havre eller mandelmjölk)
½ tsk örtsalt
1/4 dl oregano färsk eller torkad
1 pressad vitlöksklyfta

  1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser och vispa därefter i äggen och mjölken. Låt smeten stå och dra sig i 5 minuter.
  2. Bre ut degen på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper och förgrädda i ugnen 7-8 minuter.
  3. Ta ut och bre på tomatsås och topping.
Jag gjorde även egen tomatsås (ja nästan från grunden iaf ;P)

Ingredienser
3 vitlöksklyftor
2 msk tomatpure
3 msk olja

400 g krossade tomater
1 msk oregano
salt och peppar

  1. Finhacka vitlöken och fräs den i oljan utan att vitlöken får färg. Häll därefter i tomatpuren och låt den fräsa tillsammans med vitlöken. Blanda i oreganon och häll sedan i de krossade tomaterna, smaka sedan av med salt och peppar. 
  2. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt puttra under lock 15-20 minuter så att den tjocknar.
Medans tomatsåsen puttrade gjorde jag i ordning toppingen till pizzan.

Ingredienser till topping
300 g hackad och stekt kyckling
1 stor näve ruccola
1 liten gul lök, skivad
1½-2 dl riven ost


När såsen var klar bredde jag ut den över pizzadegen, la ut ruccolan sedan kycklingen och den skivade löken och sist osten.
In i ugnen på 225 grader tills osten smält och kanterna fått fin färg.


Servera med färsk basilika och sallad. Plåten räcker till 4 portioner om du serverar med sallad till :)

Näringsinformation / portion med ovanstående ingredienser
Protein 34,9 g
Kolhydrater 18,9
Fett 37,7 g
Kalorier 547

Högt kaloriinnehåll om man jämför med maträtterna jag brukar göra men å andra sidan är det bra kalorier i denna rätt och en standard lunch/middag om du inte äter för att gå ner i vikt ligger på 600-800 kalorier
Dessutom är det väldigt bra för en pizza :)
Pröva denna pizza eller toppa med annat än kyckling som sagt, riktigt god och mättande speciellt om man är sugen på något fettigt och onyttigt ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar