bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

söndag 1 juni 2014

Grönsaksjuice med smak av selleri och lime

Har hittills bara gjort "söta" juicer som Reneè Voltaire kallar de men igår gav jag mig på en "grön" juice.
Inget recept från hennes bok men följde tipsen hon gav om man är ovan vid att dricka just gröna juicer. 
Hennes tips då är:
Blekselleri: rik på natrium, kalium, kalcium och magnesium som reglerar vätskebalans och blodtryck. Samt B-och C-vitamin och bitterämnen som  stimulerar matsmältningen

Gurka: Använd skalet när du juicar då de innehåller A-, C- och K-vitamin, antioxidanter och elektrolyter som reglerar vätskebalansen och motverkar inflammation. Kisel är även något som finns i gurka som stärker leder och muskler samt håller hår, hud och naglar fina. Gurka är väl den grönsak som är mildast i smaken då den innehåller 95% vätska.

Fänkål: Rik på fiber,antioxidanter och ämnen som stimulerar matsmältningen och hämmar bakterier- och svamptillväxt.

Dessa grönsaker är endast bas. Äpple, päron, citron och lime är perfekt till dessa juicer för att få lite smak, sötma och syra. Ingefära är något som hon använder i nästan alla sina juicer oavsett "söt" eller "grön".


Jag valde att även lägga till broccoli, något hon tipsar om på sitt "hard core" kapitel för dem som är lite mer vana av att dricka "gröna" juicer.

Broccoli: Hon använder endast stammen till att juica då buketterna innehåller så lite vätska, så jag gjorde samma sak och använde buketterna i matlagningen istället. Innehåller kraftfulla antioxidanterna A- och C-vitamin och nästan lika mycket kalcium som mjölk

Min juice bestod av:
Stammen av 3 broccoli
4 st selleristjälkar
2 äpplen
1 lime



Juicen blev mycket godare än vad jag förväntat mig, vilket dock inte var mycket då jag prövat "gröna" juicer men haft svårt för smaken, väldigt bra tips med lite äpple eller päron i för sötmans skull samt någon citrus i form av lime eller citron. 
Jag fortsätter att spara resterna av juicen för att göra grönsaksbiffar, känns så dumt att slänga något som man kan använda :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar