bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 30 oktober 2014

Hur formulerar man ett mål?


Jag nämnde i tidigare inlägg om att jag skulle berätta lite mer om  hur jag lägger upp mina delmål och mål.
Jag är som sagt en extrem tävlingsmänniska som älskar att tävla, gärna om allt och ingenting vilket är både positivit och negativt. I detta sammanhang är det ju positivt då det driver mig att nå mina mål eftersom jag lägger upp allt som en tävling. Det viktigaste är att du ska endast tävla mot dig själv och inte jämföra varken dig, dina resultat eller mål med någon annan, detta är lättare sagt än gjort och jag kämpar fortfarande med detta.

2½ v. efter förlossningen kontra 9½ vecka efter

Det som är viktigt att tänka på när man sätter mål är dessa punkter:

 Positivt – ofta ser man problem och hinder när man ska nå ett mål då resan oavsett vad målet är inte går rakt upp utan att hinder kommer att uppstå på vägen, då är det viktigt att målet endast är positivt uppbyggt.

Motiverande – komma inifrån dig själv och kännas meningsfulla även när motivationen sjunker, då ska man kunna ta fram sitt mål/delmål som ska kunna ge en positiv energi som sen leder till att motivationen kommer tillbaka.

Realistiska, utvecklande och utmanande – En av de viktigaste punkterna, målet MÅSTE vara realistiskt och inte för tidssnävt då detta ofta/alltid leder till misslyckande och påverkar självkänslan negativt. Mål som sträcker sig över 1 år bör brytas ner till delmål för att känna att man kan ”ta på det” annars är risken att man inte når målet då det är för långt bort.

Konkret – målet ska vara tydligt. Ska även helst innehålla något mätbart t.ex. vikt,mått etc. Så man lättare är medveten om när målet är uppfyllt.

Formuleras i nutid – man ska kunna tänka och känna hur det är när man upplevt målet. Tex ”jag Michelle ska ha ett midjemått på x cm 22 juli 20xx”. Denna formulering ska bringa fram känslan av hur du kommer känna när du nått målet.

Uppfyller målet ovanstående punkter är det så mycket lättare att nå ett mål!

För det första hade jag ju rätt i att jag skulle skena iväg i vikt, 30 kg plus landade jag på och spräckte 0,1 ton sträcket och det ska tilläggas att jag inte åt mig ”tjock”. Förändrade inte kosten speciellt mycket förutom att jag åt mer kolhydrater än innan jag blev med barn då man måste få sig allt när man är gravid men utöver det hade jag ingen gravings på massa onyttigt utan höll mig för det mesta till ”fredagsmyset”.
Detta låter kanske konstigt men för mig var det viktigt att OM jag nu skulle gå upp massa i vikt ville jag för min egen del kunna säga att det inte var pga massa godis, bullar och annat onyttigt som gjorde att jag gick upp och som sagt så hade jag ju rätt i min viktuppgång så det var väl tur att jag höll igen, annars hade jag väl landat på 50 kg plus ;)

Jag har valt att ha ett mål gällande min vikt, dels för att det är enkelt att ta på, väldigt enkelt att mäta och för min del väldigt positivt. Min kära pappa gav mig en utmaning som också kommer ge min motivation en extra knuff, men det får ni veta när målet är uppfyllt.
Målet lyder:
”Den 15 mars 2015 väger jag Michelle 80 kg” 

 Lite promenadbilder från oktober :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar