bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 17 november 2015

julen har kommit!

Nu har lugnafavoriter sedan ett tag tillbaka BARA julmusik, hela tiden, dygnet runt. Fantastiskt! Julälskare som jag är, kunde ju inte må bättre, det betyder också att det är "ok" att räkna ner till julafton nu va?

Julkänslan har som ni säkert förstått infunnit sig hos mig ;) så idag spenderade jag och William em i köket med att baka årets första julbröd.
vilken doft vi haft i hela huset i flera timmar!



Ingredienser
5 dl vetemjöl special
6 dl grahamsmjöl
4 dl nötter valfritt (jag tog hasselnötter, mandlar, valnötter)
1 dl rågkross 
2 tsk malda nejlikor 
2 msk kanel
2 msk ingefära
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 L filmjölk eller naturell yoghurt
1 dl matolja
0,5 dl mörk sirap
ev. 2 dl strimlade aprikoser
2 dl russin
(då vissa här hemma inte gillar frukt i brödet så skippade jag aprikos och russin)

Gör såhär
  1. sätt ugnen på 175 grader och ta fram 2 brödformar. Klä in formarna i bakplåtspapper eller smörj dem.
  2. Grov hacka nötterna och häll i en stor bunke, blanda ner mjölet, rågkrosset, kanelen, nejlikorna, ingefäran, saltet och bikarbonatet. ev. russin och aprikoser.
  3. Blanda ihop torrvarorna. Blanda sedan ner yoghurten, sirapen och oljan och rör ihop till en kladdig smet.
  4. Fördela smeten jämt i de båda formarna.
  5. Ställ in i ugnen och grädda i 75 minuter. Min bröd vara klara efter 50 (jag har dock varmluftsugn) så håll koll och stick i brödet med en potatissticka.
  6. Låt brödet svalna i några minuter innan ni tar ut brödet ur formen, linda in börden i bakhanddukar och låt svalna helt på ett galler.
Fantastiskt gott! Smakar som mjuk pepparkaka fast utan det söta. Måste testas! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar