bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

måndag 7 oktober 2013

Kanelbullens dag med socker- och smörfria bullar, mums!

Nu när jag bestämt mig att sluta vara i min negativa spiral har jag lovat mig själv att verkligen försöka, dem dåliga och jobbiga dagarna kommer att komma. Men fick ett bra tips på vägen av Ippa som tyvärr har en del erfarenhet av dessa svarta och mörka platser sa att
"Tillåt dig själv att må dåligt och när du är i ditt hål försök tänka på positiva tankar för till slut så kommer du upp från hålet"
Det kommer vara tufft och jag kommer misslyckas men jag börjar säga till mig själv att det är ok så länge jag lär mig och gör mitt bästa.

Så jag började min "positiva resa" med bak, vem blir INTE glad av lite bak?! kanelbullar passade ju rätt bra på kanelbullens dag som var i fredags.
Några av er har frågat efter recept och här kommer det:


Ingredienser (ca. 20 st)
50 g jäst
2,5 dl mjölk
100 g kesella/kvarg
0,5 dl flytande honung
1 dl ljus sirap
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
1 msk psylliumfrön (gör bullarna lite saftigare)
7-10 dl dinkel mjöl, vanlig eller fullkorn 

Fyllning
150 g vaniljkesella/kvarg
3 msk kanel
1 uppvispat ägg
hackad mandel eller kokosflingor

Smula ner jäst i en bunke. Värm mjölken till 37 grader, blanda sedan mjölken med kesellan. Häll sedan blandningen över jästen och rör om tills den löst upp sig.
Tillsätt honung, sirap, kardemumma och salt, rör om. Häll sedan i psylliumfrön och mjölet, lite i taget.
Arbeta degen tills den känns smidig och släpper från kanterna.
Jäs degen under bakduk i ca. 30 min.
Innan du kavlar ut den, knåda den med lite dinkelmjöl tills den känns smidig.
Bred ut vaniljkesellan/kvargen när degen är utkavlad, pudra sedan över kanelen och rulla ihop, skiva sedan ca. 2-3 cm tjocka skivor.
Lägg bullarna i bakformar och låt sedan jäsa under bakduk i 30 min.
Vispa sedan upp ägget och pensla på alla bullar, strö över mandeln eller kokosflingorna.
Grädda mitt i ugnen på 250 grader i 6-7 min.

Super goda och nyttiga på samma gång, bakning kan inte bli roligare ;)!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar