bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

onsdag 27 november 2013

Nyttig julbröd

Ni som känner mig VET att jag är jultokig och brödtokig. Så nu när skolan är färdig för denna period har jag lite mer tid att pröva och experimentera lite. 
Det här brödet är fantastiskt gott! Fyllt med massa julsmaker och annat gott.


Ingredienser
5 dl vetemjöl special
6 dl grahamsmjöl
2 dl valnötter
2 dl hasselnötter
2 dl torkade aprikoser
2 dl russin
2 tsk malda nejlikor
2 msk kanel
2 msk ingefära mald
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 L filmjölk
1 dl matolja
0,5 dl mörk sirap
2 st  brödformar

Börja med att smöra formarna och sätt ugnen på 175 grader
Lägg vetemjöl och grahamsmjölet i en stor bunke. Hacka nötterna grovt och skär aprikoserna i bitar.
Lägg nötterna, aprikoserna och russin i bunken med mjölet.
Tillsätt även alla kryddorna och rör om ordentligt.
Häll i filmjölken, sirapen och matoljan, rör om till en jämn, kladdig smet.
Fördela smeten i brödformarna och ställ in i ugnen (då vi har varmluftsugn stod mina bröd inne i ca 55-60 min) har du en vanlig ugn ska brödet stå inne 75 min.
Ta ut och låt svalna några min innan du tar ut dem från formarna, vira sedan in bröden i bakhanddukar och låt svalna helt.
Servera direkt eller lägg i plastpåsar.

Som jag sa tidigare, helt fantastiskt gott och väldigt enkelt att göra. Gillar du inte torkad frukt i brödet eller nötter så välj bort det, men smakerna av julkryddorna är jätte goda så kan inte annat än att starkt rekommendera detta!
Detta bröd är ett måste här hemma resten av julmånaden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar