bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

lördag 17 november 2012

Enkla och saftiga musliebar


Jag letade efter saftiga och nyttiga bars att göra som mellan mål, vilket är perfekt för mig när jag jobbar då jag oftast sitter i bilen.
Hitta den receptet på den här tjejens blogg. Vart super goda och saftiga, är så trött på barsen man köper och man vet inte riktigt vad det är i dem egentligen, och oftast är de väldigt torra och mjöliga.

Ingredienser
1 dl grovhackade naturella cashewnötter
1 dl pumpakärnor
3 äggvitor
2 dl havregryn
3 msk nyponskalsmjöl
3 msk honug
1 krm salt
1 dl hackade torkade aprikoser (eller annan torkad frukt man tycker om)
1 dl tranbär
Smaksättning (valfritt) ex. vaniljpulver,kakao, kanel eller kardemumma

Gör såhär:
Sätt ugnen på 125 grader. Rosta cashewnötterna och pumpakärnorna i en torr stekpanna tills de får färg och låt dem sen svalna.
Blandq äggvitor, havregryn, nyponskalsmjöl, honung och salt. Blanda ner de fröna och nöttern samt de torkade frukten och rör om ordentlig.
Bred ut smeten i två kompakta längder på en plåt med bakplåtspapper, ca 1 cm tjocka och 4 cm breda.
Låt stå i ugnen 30 min. Låt svalna, dela upp varje längd i 4-5 bitare och vänd sen på dem så de torkar på undersidan.
Kan förvaras i både kyl och frys. Du kan även doppa ena sidan i mörk choklad för att lyxa till det lite :)

Gör du 10 bars blir näringsinehållet per muslibar; 136 kcal, 4 g protein, 18 g kolhydrater, 6 g fett.
Receptet är från grundet hämtat från tidningen buffe

Färdig rostade nötter

Smeten är nästan klar

Redo att åka in i ugnen

Klara att frysas in!

Kan verkligen rekommendera dessa bars. Super goda och mättande perfekta efter/innan träning. Några jag verkligen kommer göra om!

Love/Micha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar