bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 27 november 2012

"Mörk choklad kaka"

Igår hade vi middag här hemma och jag ville bjuda på något "chokladigt" då jag är en stor choklad älskare. Men samtidigt ville jag bjuda på något som inte är onyttigt!

Hittade DETTA recept hos samma tjej som jag hittat många tidigare recept hos.
Chokladkakan:
2 dl dadelpuré (läs nedan hur ni gör det)
3 mogna avokados
6 ägg
5 äggvitor (nästan 2 dl om ni kör på burk)
2 1/2-3 dl kakao
2 dl turkisk yoghurt (alternativt silkestofu)
1 dl vatten
2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt

Frostingen:
1 dl dadelpure (läs nedan hur du gör det)
2 dl turkisk yoghurt (alternativt silkestofu)
4 msk kokosolja
1/2 dl vatten
2 dl kakao

30 g pekannötter
kokosolja att steka i
1 msk honung/agave

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Klä botten en form med löstagbara kanter med aluminiumfolie. Sätt på kanterna, spänn fast och vik upp folien på utsidan av formen. Mixa avocado och dadelpuré till en jämn smet, tillsätt äggen och fortsätt mixa. Tillsätt sedan resten och häll smeten i formen.
3. Grädda i ugnen i 40 min. Håll koll på ytan och täck med aluminiumfolie om den får mycket färg. Stäng av värmen på ugnen och låt kakan stå kvar där inne i 15 min. Ta och och låt svalna.
4. Mixa allt till frostingen, låt stå i kylskåpet.
5. Rosta nötterna i olja i en stekpanna så att de får lite färg. Ta av från värmen och rör i honung/agave.
6. Vänd kakan upp och ned på ett serveringsfat, bre över frostingen. Toppa med nötterna.
7. Ta en bit, och verkligen njut av varje tugga!

Såhär gör du dadelpuré:
Lägg dadlar i en skål och fyll med vatten. Låt stå någon timme. Häll av vattnet och mixa till en slät puré




Sällskapet som bjöds på kakan tyckte den var mycket god. Själv tyckte jag den var lite väl "mörk" i smaken, men det är nog en smaksak! Men kul var det att göra en chokladkaka utan fett, socker eller mjöl!

/Flipp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar