bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

söndag 20 januari 2013

äppelbullar med smak av kanel och kardemumma!

Ville så gärna pröva detta bullrecept som Ippa lagt upp tidigare med smak av saffran och pepparkakssmak, men kände att jag var trött på alla julkryddor. 
Så jag gjorde en lite ändringar och valet av smak blev rätt enkel då jag älskar äpple,kanel och kardemumma. Man kan självklara röra ner vad man är sugen på. Jag tror även dessa skulle bli supergoda med bär t.ex. hallon och blåbär. 



Ingredienser
1 pkt silkestofu
3 dl stevia (eller valfri sötning, torr vara rekommenderas)
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
2 msk äppelmos
1 tsk vaniljpulver
2 ägg
2 äggvitor
6 tsk bakpulver

Mixa samman ovanstående, sedan blandar du i:
2 dl soja mjöl
1 dl kokosmjöl
6 msk fiberhusk

När detta blivit en jämn smet blandar du i äppelbitar från 1 äpple. Sedan knådar du ihop ca. 14-16 bullar  som du lägger på en plåt. Pensla sedan med 2 äggulor innan dem ska in i ugnen (200 grader), ca 10-15 min.
Jätte gott att servera med en kesella blandning (kanel,äppelmos etc.) eller bara äta som dem är!
2 st är ett perfekt mellanmål.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar