bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

måndag 14 januari 2013

Fantastiskt god musli!

Min plan när jag började med detta bak var att göra en variant av dessa muslibars, men då dem var för länge i ugnen blev det för torra för att hålla ihop så då smulade jag ner de till musli och det vart toppen bra!

Ingredienser
2 dl grovhackade cashewnötter 
2 dl pumpakärnor
5 äggvitor
2 dl havregryn
6 msk sojamjöl
6 msk honung
1 dl hackade aprikoser
2 dl tranbär
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver
(man krydda med valfri krydda, ta det du tycker om!)

Börja med att sätta ugnen på 125 grader
Rosta cashewnötterna och pumpakärnorna i en torr stekpanna tills de fått lite färg och låt dem sen svalna
Blanda äggvitor, havregryn,sojamjöl och honung. Häll därefter i nötterna, fröna och den torkade frukten, rör om väl.

Smula ut degen över på en ugnsplåt klädd i bakplåts-papper och sen in i ugnen.
Ta ut när du tycker den är färdig, jag valde att låta den stå inne ca 30-40 min. Rör om då och då och känn efter på konsistensen. 
Perfekt att ha i yoghurten till mellanmål, eller frukost. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar