bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

fredag 11 januari 2013

Nyttiga chokladbollar med arrakssmak!

Instämmer med ippa och önskar er alla en god fortsättning, har testat massa nya,roliga och nyttiga recept som ska upp på bloggen nu. Tyvärr tagit tid pga internet problem, men nu verkar det ju fungera :)
Tänkte börja med detta eftersom jag lovat några läsare att lägga upp det snarast möjligt. Där jag hittade receptet stod det att det smakar precis som vanliga chokladbollar, med smör och socker. Skeptisk som jag är tänkte jag "jaja..." Men herre gud, det stämmer verkligen. Måste bara provas! Receptet är hämtat här


Ingredienser
7 mandlar
5 valnötter
10 cashewnötter
7 dadlar
0,5 dl kokos
4 tsk stevia (valfri sötning, bara det är torrt)
1 msk kakao
1 krm salt
1 krm vaniljpulver
1 dl proteinpulver vanilj (jag tog sojamöjl eftersom det har väldigt hög proteinhalt)
3 msk kvarg/kesella
1 dl havregryn
arraksextrakt
(tycker du inte om arraksmaken så kan du bara välja bort det)

Mix nötter och dadlar. Häll sedan i kokos,proteinpulver/sojamjöl och kakao, mixa väl.
Häll sedan över denna blandning i en skål, tillsätt kvarg, stevia, havregryn och arraksextrakt.
Rulla sen till lagom stora bollar (ska bli 12 st), rulla sen bollarna i kokos och förvara i kylen.

Näringsvärde:
87 kcal/boll
20% protein
53% fet
23% kolhydrater

Detta passar perfekt till 3 fikat, ta 2 st så har du ett jätte bra mellanmål. Känns dock som om man får fika som "alla andra" :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar