bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

fredag 18 januari 2013

Nytt år, nya utmaningar!

Jag har bestämt mig att 2013 ska bli ett år där jag vågar utmana mig själv mer och pressar mig själv hårdare.
Jag avslutade 2012 med att öka träninsgmängden, men kände att jag ville göra mer och strukturera upp det lite mer.
Dessutom har några av er läsare frågat vad jag tränar, hur ofta etc. så jag tänkte skriva lite om mina träningsrutiner.
Efter ett godkännande av vår (lagets) fystränare kommer mina veckor se ut såhär, viss förändring kommer se beroende på hur jag jobbar.

Måndag: enbart träning med laget (ser lite olika ut beroende på vilken dag vi haft match) men oftast fys 30-45 min, spänts, explosivitet, rörlighet + 1 timme handboll.

Tisdag: Morgonträning, eget, gym eller kondition beroende på hur fysen med laget ser ut.
Kvällsträning med laget, kondition och/eller gym. Gym på tisdagarna innefattar hela kroppen och består av lite lättare vikter men fler rep.

Onsdag: Morgonträning, egent, spinning kl  + mage och rygg
Kvällsträning med laget fys (brukar innefattar samma som måndagens fys) 30 min + 1½ timme handboll

Torsdag: Morgonträning, eget, "maxträning" tunga vikter men få rep. övningarna är bänkpress, marklyft och knäböj. 3 rep x 4 set
Kvällsträning med laget, fys (oftast samma som ovanstående fys) +  1½ timme handboll

Fredag: Morgonträning, eget, spinning + mage och rygg
Kvällsträning med laget, 1 timme handboll

Lördag och Söndag: Vi har oftast match på helgerna, om inte blir det oftast ett extra individuellt pass med laget. 

Som ni ser så älskar jag att träna både mycket och ofta, men tänker alltid på hur jag tränar och vad jag tränar för att inte riskera skador eller träna på ett sätt som inte gynnar mig som handbollsspelare. Jag chansar aldrig, utan frågar gärna både 1,2,3 gånger om jag inte vet eller är osäker på något. Det är aldrig fel att be om hjälp, speciellt inte när det gäller träning!


Mitt mål med träningen utöver att bli en bättre handbollsspelare är att öka muskelmassan, bli smidigare, fastare och förbättra konditionen.

I och med min ökade träning har jag tittat runt och bestämt mig för att börja med aminosyror. Ett bra kost tillskott för att bla. förhindra muskelnedbrytning, maximerar upptaget av protein och motverkar trötthet. 
Kommer även börja med Vita-min Plus. Innehåller vitaminer och mineraler som behövs för att förbättra kroppens kapacitet. 

Har ni några frågor, vill ha tips, inspiration eller undrar över något annat så är det bara att fråga! 
Ledsen för lång text men hoppas den gav svar till er som frågat :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar