bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 15 augusti 2013

Goda GI-frallor

Bakade jätte goda GI-frallor, har bakat dem förut men det var för väldigt länge sen!
har som jag skrev i tidigare inlägg fått världens motivation gällande kosten, så igår blev det bak- och matlagning hela kvällen. Och då kom jag att tänka på dessa gamla godingar.



Recept (18-20 st)
50 g jäst
½ L mellanmjölk (laktosfri) jag använder oatly
3 ½ dl havregryn
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön, skalade
½ dl solrosfrön
2 tsk salt
2 tsk flytande honung
6-7 dl dinkelmjöl, siktat
1 dl gramhamsmjöl
½ dl rapsolja

1. Värm mjölken till fingervarmt, blanda det med jästen i en stor bunke. Häll i sesamfrön, linfrön, solrosfrön och havregryn, rör om. Låt sedan stå under en bakduk på ett varmt ställe atl. i ett vattenbad i diskhon, låt stå ca. 10-15 minuter, tills det kommer upp små bubblor från degen.
2. Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. Häll i oljan i slutet av knådandet. Degen ska vara lös men lossna från skålkanterna och händerna.
3. Forma små bullar (18-20 st) platta till dem och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, låt jäsa under bakhanduk i ca. 30 min.
4. Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 graders värme i 12 minuter (kortare tid i värmluftsugn)

Eftersom jag använder Shape Up (en app på telefonen) för att se till att jag får i mig det jag behöver, då jag känt att jag äter för lite kontra min träning lägger jag upp näringsvärden för dem som är intresserade.

Om det blir 18 frallor är näringsvärde per buller:
Protein - 7 g
Kolhydrater - 32 g
Fett - 6 g
Kalorier - 215

Kan verkligen rekommendera dessa frallor, super goda!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar