bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

måndag 3 december 2012

Kanelhjärtan

Jag som är en riktig julfantast och dessutom älskar att baka, framförallt runt jul har nu letat rätt på många roliga recept och gjort om dem lite för att de ska bli nyttigare/mindre onyttiga. 
Tänkte börja dem detta, Kanelhjärtan. Blev riktigt goda tycker jag!

Ingredienser
6 dl mjöl (ta ca hälften grahamsmjöl och hälften vetemjöl special)
4 msk sötning (jag tog stevia suger)
2 äggulor + 2 äggvitor
250 g osaltat smör


Blanda i allt förutom äggvitorna, de skall du använda till pensling sen.

När du knådad ihop allt till en jämn deg, täck degen med plastfolie. In i kylen ca 30-40 min.

Arbete en del av degen i taget, kavla ut på en mjölig bänk (vetemjöl special). Använd pepparkaksformar, lägg sedan ut på en form.
Pensla sedan alla kakor med äggvitan och pudra lite vaniljpulver och kanel eller kardemumma. Rekommenderar att använda mkt av kanel/kardemumma annars smakar det inget.
In i ugnen (200 grader) i 7-10 min.

Redo att ställas in i kylen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar