bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 4 december 2012

Nyttiga muffins med en jultvist!

Klart det blir en julvariant på dessa läckra muffins!



Jag använda mig utav grundreceptet men dubblade det så det räcker med 1 muffins/mellanmål. Då jag inte hade 10 ägg hemma valde jag att använda 7 hela ägg istället för de som rekommenderas i receptet.

Jag blandade i alla ingredienser förutom sötningen (bananen) och smaksättningen (kanel, kardemumma etc.). Därefter delade jag upp smeten i 3 bunkar, i den första blandade jag ner:
 1-2 tsk sockerfri äppelmos
 ca 1/3 fin rivet äpple
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
Sen delade jag upp smeten i 3 stora muffinsformar och tryckte ner små äppelbitar, pudrade även lite kanel över.

Den andra blandade jag ner:
1/2 mosad banan
1½-2½ tsk pepparkakskryddor
Även denna delade jag upp i 3 stora muffinsformar, och pudrade lite kardemumma över.

Den tredje smeten blandade jag ner:
1/2 mosade banan
2 tsk saffrans arom
Och delade upp i 3 stora muffinsformar, valde att strö över lite kokosflingor på dessa.

Blev en saffransmuffins med ½ äpple och kanel till mellis, hur goda som helst.
 Riktig julkänsla under fikat idag. Rekommenderas starkt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar