bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 4 december 2012

Lussebullar på surdeg - steg 1

Får "veckorbrev" av extravaganza varje vecka med inspiration rörande träning, mentalträning, kost etc. Denna vecka tipsade de om ett recept på lussebullar som jag fastnade för, då man skulle använda surdeg. 
Så igår kväll gjorde jag början till surdeg, jag valde att använda mig utav ett recept som min faster tipsade då jag aldrig gjort surdeg förut valde jag det som hon provat. 
(blir rätt mycket text nu men det är för de som inte gjort surdeg förut, så alla förstår hur man gör då det är lite knepigt, så håll ut texten igenom, för det är det värt!)


Ingredienser: 
100g Ekologiskt vetemjöl. (jag tog vetemjöl special)
120g vatten.
20g rivet äpple eller ekologisk honung.

Gör så här 
Koka upp vattnet och låt svalna till 40 grader.
Riv äpple
Blanda mjöl, vatten och äpple i en 5 dl glasburk och rör om. (använde en matlåda med lock)
Konsistensen ska vara trögflytande.
Lägg på lock men skruva inte åt locket.
Låt stå varmt, 22 - 26 grader i 4 dagar. (skåpet över kylen/frysen är perfekt)
Rör om morgon och kväll.

Dag 2 kväll, tillsätt 20g ekologiskt mjöl och 20g ljummet vatten. Konsistensen ska vara trögflytande.

Dag 4 kväll, Om den är bubblig och lite dallrig i konsistensen så är den klar. Om den inte är det så häll ut allt utom 30g och gå till Dag 2 kväll. Om den är klar så kan den förvaras i kylen och matas en gång i veckan, (se mata surdeg, hur man matar kommer i nästa inlägg om lussebullarna!) eller i frysen.

Som jag skrev högre upp är jag nu på dag 2 så ikväll är det dags att mata den lilla degen!

Degen dag 1!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar