bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

lördag 8 december 2012

Saffrans- och pepparkaksbullar .

Provade ett nytt recept idag från DENNA TJEJ på saffrans bullar. Men använde även receptet och gjorde liknande fast pepparkaks bullar.
Har varit super nyfiken på något som heter silkestofu som jag sett många använda i sina nyttiga bak, och det fanns i detta recept så ville prova det!

(Detta är inte precis som från bloggen där jag hittade receptet utan med min twist på det)
Saffrans satsen gjorde jag såhär;
Mixa samman 1 halvt paket silkestofu med 1 1/2 dl coconut palm sugar(du kan använda valfri sötning),  2 pkt saffran 2 krm vaniljpulver, 1 ägg, 1 äggvita, 3 msk bakpulver. Blanda samman detta till en jämn smet innan du blandar i 1 dl soja mjöl, 1/2 dl kokosmjöl och 3 msk fiberhusk. Efter det hade blivit en deg knådade jag i 1 dl russin.

Pepparkaks satsen gjorde jag såhär;
Mixa samman 1 halvt paket silkestofu med 1 1/2 dl coconut palm sugar(du kan använda valfri sötning),  3tsk pepparkakskrydda 2 krm vaniljpulver, 1 ägg, 1 äggvita, 3 msk bakpulver. Blanda samman detta till en jämn smet innan du blandar i 1 dl soja mjöl, 1/2 dl kokosmjöl och 3 msk fiberhusk. Efter det hade blivit en deg knådade jag i 1 dl russin.

Jag penslade med en ägg gula sedan in i ugnen på 200 grader 10-15 minuter. Detta blev 16st bullar av de båda satserna.





Jag åt en av varje tillsammans med lite vanilj/kanel/mandarin/banan kvarg med lite russin på toppen. MUMS, föredrog nog dem här framför muffinsarna jag provat tidigare. Dem  blev rätt matiga i konsistensen.


I torsdags firade jag mitt 100de träningstillfälle på Sats i Täby sedan jag blev medlem i maj i år. Firade det med en välbehövd vilodag igår(Även fast vilodag innefattade jobb..). Men idag var jag uppe i sadeln och spinnade igen och imorgon är det Box!

"I'm not on a diet, I'm eating healthy"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar