bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 11 december 2012

Lussebullar- dock ingen surdeg...

I tidigare inlägg skrev jag om surdeg som jag skulle använda i lussebullarna jag skulle baka, men surdegen och jag kom inte riktigt överrens så det blev andra bullar denna gång, dock väldigt goda :)!



Ingredienser (18-20 st)
2/3 paket jäst (ca 33g)
70 g osaltat smör
3dl mjölk
0,5 g saffran (jag dubblar alltid!)
130 g kesella
sockerersättning motsvarande 1 dl socker
½ tsk salt
ca. 9 dl siktat dinkel mjöl

Russin,gojibär eller torkad aprikos till garnering 
1 st ägg och lit mjölk till pensling

Gör såhär:
  1. Smula ner jästen i en bunke
  2. Smält smöret, rör därefter ner saffran och mjölken. Värm till 37 grader
  3. Häll i smörblandningen i jästbunken och rör tills jästen löst sig
  4. Blanda ner kesella,sockerersättningen,salt och mjöl
  5. Arbeta degen ordentligt (den får vara lite klibbig!)
  6. Låt jäsa under bakduk till ca dubbel storlek i ungefär 40 min.
  7. Arbeta degen på mjölat bord
  8. Forma ca 18-20 lussebullar
  9. Låt jäsa under bakduk i 40 min.
  10. Pensla med äggmjölken och tryck i valfri garnering
  11. Grädda i 6-8 min på 250 grader
Ät och njut med gott samvete :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar