bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

onsdag 13 februari 2013

Tänkvärt

Har kikat lite extra på en del av de bloggar jag får inspiration av till mat, träning etc. Citerar " När blev hälsa ohälsosamt?" ett uttryck som fick mig att tänka till lite. 
Dagens, ursäkt mitt uttryck, "trend" är ju att man ska träna,äta nyttigt, vara smal men muskulös. Jag dömer inte jag kör ju själv helt på den linjen. Vill dock tillägga att det enbart är för min egen skull, min egen hälsa och för att jag älskar den här livsstilen som får mig att må bättre än vad jag någonsin gjort tidigare, inte för att följa någon "trend"!
 Felet är när man känner sig tvungen att jämföra sig med andra, andras prestation, träningsmängd, kalorimängd man äter etc. etc. istället för att utgå för vad som gör att just jag mår bra, och vara nöjd med vad jag presterar.

Jag läste några av kommentarerna på ett inlägg som skapat STORA diskussioner, där en kvinna berättar att hon får inte motivation längre av att gå in på tränings- hälsobloggar längre eftersom hon själv känner att hon inte duger längre. Hon tränar "bara" 3-4 gånger i veckan, unnar sig varje lördag men äter "rätt" för övrigt. (Vilket jag tycker låter helt fantastisk och är mycket mer än vad många andra gör!)
Men när så många bloggare nästan "hetsar" till att träna 2 gånger om dagen, skriver om hur dåligt samvete man har när man "bara" tränat 1 gång/dag och DESSUTOM druckit 1 glas vin på helgen, vilket betyder att det blir MINST 1 extra pass nästa vecka!

Efter att jag läst inlägget och alla kommentarer på den bloggen, gick jag till mig själv. Och det stämmer ju, jag har väl aldrig skrivit något om att jag faktiskt unnat mig någon lördag och GUD vad gott det var. Eller vad skönt att få vara träningsledig 1-2 dagar.
Att kunna med gott samvete ta det lugnt en dag och äta vad man vill, när man annars alltid tränar och äter "rätt", det är väl om något hälsa? 

För jag vill verkligen inte att folk som läser vår blogg ska känna sig "dåliga" eller känna hets över att deras prestation inte är något värt för att man kanske inte träna lika mycket/ofta eller äter så "extremt". Snarare tvärt om, vi vill ju att ni alla ska få motivation, inspiration och tycka träning är lika roligt som vi.

Utan att veta hoppas jag ingen som läser vår blogg har känt såhär. 
Ursäkta långt inlägg men tyckte själv att detta var ett intressant ämne som upprörde många när det väl kom upp på tal. 

Var nöjd med din insats, så länge den känns rätt för DIG.







1 kommentar:

  1. Bra skrivet Michan och jag håller med dig till hundratio procent!

    Innan vi startade vår blogg, och efter, så har vi diskuterat vad vi vill ha för koncept med bloggen. Det vi har kommit fram till är dels att vi inte vill vara ännu en fitness"natzi"blogg utan en blogg för "normala" människor, som du och jag. Dels att vi inte är ute efter att bli fitness modeller med fem procent kroppsfett utan våra mål(som är inviduella såklart)är mer formade kring att vara sunda, välmående och välfungerande i vardagen.

    Som du skrev Micha så nämner vi ju sällan de dagar vi unnat oss eller varit träningsfria, men det är ju lika viktiga delar att balansera tillsammans med träning och hälsosam kost. Kanske får vi bättre oss på att dela med oss av detta!

    Jag har inte kommit lika långt som Micha och jag har nog inte riktigt funnit balansen lika väl som M än. Men jag är på god väg och har hela tiden i bakhuvudet att inte "gå för långt".

    Kom ihåg att den ända du ska jämföra med är dig själv, ingen annan. Var stolt över de prestationer DU har gjort. Se tillbaka en dag, en vecka, en månad, ett år och se hur långt du kommit och klappa dig själv på axeln!

    Låt oss inte pressa varandra utan MOTIVERA varandra! Alla är vi unika individer med unika mål!

    SvaraRadera