bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

onsdag 13 februari 2013

Tranbär och nöt bars .

Har provat på ett par gånger tidigare att göra "bars" men har inte lyckats. Antingen har de inte hållt ihop eller så har inte smaken varit bra. Men idag lyckades jag äntligen.

På mitt nya jobb har jag ingen tid att sitta ner och ta mig ett mellanmål, men en bar kan jag ha med mig och tugga i mig när det är dags för ett mellanmål. Perfekt! 100 kalorier blev det på en sån här om man delade upp degen i 8 bitar.

Du behöver:
2dl tranbär
2 dl havregryn
2dl mandlar
1/2dl paranötter
1/2dl cashewnötter
1 dl vatten
kanel, kardemumma, vaniljpulver och stevia(annan sötning går bra)

Jag blandade samman havregryn, vatten, tranbär och kryddade med kanel, kardemumma, vaniljpulver och 2 och 1/2 msk stevia. Sedan lät jag det stå och dra till sig i typ 45 minuter. Sedan delade jag nötterna och rostade dem i en panna med lite kokosfett (Du kan rosta i en torr panna)tills de fått lite färg. Sedan blandade jag ner nötterna i resten av smeten, blandade ordentligt och bredde sedan ut i 4 längor på bakplåts papper. 30 minuter på 125 grader och låt sedan svalna torka gärna på ett galler.

Vart jätte goda! Jag åt lite kvarg och honungsmelon till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar