bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 22 januari 2015

Stolt dotter

Säger jag att jag har världens finaste och bästa föräldrar tänker väl ni att så tycker väl nästan alla, men jag HAR faktiskt det. Skulle jag börja rabbla upp varför skulle detta inlägg aldrig ta slut så jag väljer att nämna det senaste min kära pappa gjort som gör mig så stolt över honom av flera skäl.
Alltför många kvinnor där ute utsätts för sexuellt våld, närmare 18 000 2013 och då ska det tilläggas att det var endast de anmälda, mörkertalet uppskattas till ytterligare 36 000. Oacceptabelt många, den acceptabla siffran är 0!
Pappa har sen en tid tillbaka ansökt och blivit antagen som volontär åt en fantastisk förening som heter Föreningen storasyster som stöttar och hjälper offer och deras anhöriga.
10947669_10155112951250082_850964442_n
Förra lördagen representerade pappa Föreningen storasyster under en manifestation rörande de kritiserade kvinnoregistret inom Sveriges polisväsende.
Poliser i Sverige som skriver in egna åsikter på ett extremt kränkande sätt i kvinnornas vittnesmål, citerar pappa ”kränker redan kränkt kvinna…”
Att detta existerar är helt sjukt i min värld och fruktansvärt. Dem få kvinnor som faktiskt anmäler blir kränkta av de personer som dem ska känna tillit för.
Som jag skrev tidigare så är anledningarna till att detta gör mig så stolt flera, dels för att jag själv blev sexuellt antastad som 11 av en då 50+ gammal man men som tur är blev det aldrig värre än så, vilket känns helt sjukt att säga ”det blev inte värre än så…”
Men jag kan tyvärr säga så då en väldigt nära anhörig till mig blivit våldtagen. En person som anmälde, en person som jag sett må dåligt över detta länge, en person som såg sin gärningsman gå fri…
Dels för att pappa gör detta som man, alldeles för få män vågar ta i detta ämne. Långt ifrån alla män är gärningsmän men männen behöver ta sitt ansvar, stötta utsatta kvinnor men enligt min åsikt våga ställa sig upp mot kompisar, släktingar och även okända män som bara ens tenderar att bete sig oacceptabelt.
Med tanke på siffrorna känner ni garanterat någon som blivit sexuellt utsatt i någon form, så ta ERT ansvar och gör vad ni kan för att hjälpa och stöta, skänk pengar eller bli volontär. All information hittar ni här http://www.foreningenstorasyster.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar