bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

söndag 4 januari 2015

Tanken som framtida PT

Ju längre jag kommer med min egen träning och läkning ju mer vill jag själv nischa mig inom området. För att det går inte att förstå vilken resa man ska göra för att ens komma tillbaka till en funktionell form som nybliven mamma, framförallt om man blivit snittad då är informationen om återhämtning, träning, rehab eller vad man nu vill kalla det är riktigt dålig.Vilket sporrar mig att uppmärksamma detta och göra det bättre!

10937532_10155100784265082_2099477443_n

Tränings förutsättningarna för en kvinna som blivit snittad är annorlunda mot en kvinna som fött vaginalt. 6-7 lager skär dem igenom vid ett snitt och bara det ytligaste snittet alltså huden tar 3 veckor att läka och den totala läkningen kan ta upp till 1 år.
Därav är det viktigt att lyssna på dem råd man får, trots att dem är få, på BB. Lyft inte mer än vad bebisen väger och det gäller under rätt lång tid, jag började lyfta William i babyskyddet när han var ca. 2½ månad, själva bärandet var inte problemet men snedvridningarna man gjorde vid förflyttningarna in och ur bilen gjorde att det högg riktigt i ärret.
Skynda långsamt är ett mantra jag haft då tålamod inte är min bästa egenskap men då konsekvenserna är många om man tränar fel, tränar för tidigt eller lyfter för tyngt etc. har detta varit super viktigt för mig.

10927887_10155100784155082_1949403256_n

Jag kunde träna fram till v.34 sen blev min foglossning för besvärlig och jag la på mig massor med vätska i slutet så jag kunde knappt röra på mig
Drömmen är att bli klar med utbildningen, nischa mig inom gravidträning och sen satsa på ett helhetskoncept med träning och kost för gravida samt nyförlösta. Hur roligt skulle inte det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar