bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 29 maj 2014

Hemmagjorda dammsugare lchf

Började för en tid sedan följa bakasockerfritt, en underbar blogg med massa inspiration och fantastiska bilder. Dagen innan hon la upp sockerfria dammsugare hade jag själv tänkt på att det vore ju kul att pröva det, eftersom jag älskar dammsugare, sen såg jag att hon lagt upp ett recept på just dammsugare och blev ju då ännu mera sugen på att pröva!
Denna gång är det dock inte hennes dammsugare jag testat, räknade ut kalorimängden/dammsugare på hennes och sedan på receptet jag googlade upp och valde de sistnämnda då det hade lägst. Kommer garanterat pröva hennes också. :)
Jag vet att jag sagt det förut, och för er som provat de recepten hoppas jag håller med, men dem smakar precis som vanliga dammsugare!


Ingredienser fyllning
60 g smör
0,25 dl stevia
1,5 msk kakao
1 krm äkta vaniljpulver
1,5 dl mandelmjöl
1,5 msk kokosmjöl
arraksesens (ca 1,5 kork)

Ingredienser mandelmassa
2 dl mandelmjöl
0,25 dl stevia
1 msk vatten

30-50 g mörk choklad

  1. Blanda de torra ingredienserna med smöret som ska vara rumsvarmt, arbeta samman till en deg.
  2. Lägg ut bakplåtspapper på bänken, lägg degen på pappret och vik sedan pappret över degen för att kunna trycka/rulla ut den till en lång "degrulle". När den blivit tillräckligt smal rullar du in degen i plastfolie och rullar till en jämn "degrulle", lägg sedan in i kylen.
  3. Blanda alla ingredienser till mandelmassan, arbeta samman till en massa.
  4. Kavla ut massan tunt,tunt mellan två bakplåtspapper (långsmalt så att den täcker fyllningsrullen), ta bort de översta pappret.
  5. Ta bort plastfolien från degrullen och lägg den på mandelmassa, ta hjälp av bakplåtspappret för att rulla in degrullen i mandelmassan, vartefter du rullar tryck till bakplåtspappret mandelmassan ligger på för att den ska lossna och fästa på degrullen.
  6. Rulla mandelmassan så att den täcker degrullen, skär bort överflödig massa och plasta in den i plastfolie, rulla den lite extra och tryck till försiktigt så att mandelmassan fäster ordentligt på degrullen. Lägg in i kylen så den får vila en stund (ca. 30 minuter)
  7. När den vilat en stund tar du ut rullen och delar i passande bitar (jag fick de till 12 bitar) doppa sedan ändarna i den mörka chokladen som smälts över ett vattenbad.
  8. Lägg på bakplåtspapper och låt chokladen stelna.
  9. Förvara dessa i kylen.
Ser krångligare ut än vad det är, värt det alla gånger! Vart väldigt goda och smakar som sagt precis som "riktiga" dammsugare.

Näringsinformation/dammsugare vid 12 st
Protein 3,4 g
Kolhydrater 7,2 g
Fett 13,2 g
Kalorier 163  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar