bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

tisdag 13 maj 2014

Saftiga och nyttiga morotsfrallor!

Nu när jag blivit lite bättre i ryggen och har lust, ork och vilja att pröva på nya saker i köket så har jag bestämt att vi ska inte köpa hem bröd längre. Dels för att det i längden blir billigare eftersom jag bara bakar med ekologiskt mjöl, skulle jag köpa ekologiskt bröd i affären så blir det dyrare än om jag bakar ekobröd själv. Sen  vet jag vad det innehåller och hembakat är ju alltid godare!
Bakade ett bröd som finns här på bloggen som är väldigt gott för två veckor sen receptet till de finns här.

Men prövade ett nytt recept som är bland de bästa bröd jag bakat hittills, så fantastiskt gott!



Ingredienser
5,5 dl vatten
50 g jäst för matbröd
100 g smör
2 st morötter (finrivna)
1 tsk salt
1 msk agave sirap (har ni inte de går de bra med vanlig sirap men då ska ni ha 2 msk)
5 dl vetemjöl special (går bra med vanligt vetemjöl)
8 dl dinkelmjöl (går även här bra att ta rågmjöl, rågsikt eller blanda)¨
2 dl frön ( jag använde 1 dl solrosfrön och 1 dl pumpafrön)

  1. Värm vattnet till 37 grader. Smält smöret. Lös upp jästen i lite vatten. Tillsätt sedan resten av vattnet, smöret och resterande ingredienser, spara lite av fröna till att lägga på toppen. Blanda väl och låt jäsa under duk i 40 minuter.
  2. Knåda degen lätt (jag fick knåda i lite mer mjöl då degen var lite för kladdig enligt mig) och dela den i 16-18 lika stora bitar. Rulla små runda bullar och bredvid varandra på en långpanna med bakplåtspapper. Pensla lite vatten för att fröna ska fästa bättre, strö sedan fröna över. Jag strödde även lite flingsalt över bullarna. Låt jäsa under duk i 40 minuter.
  3. Grädda mitt i ugnen, 175 grader i 20-30 minuter


Ät och njut! Helt fantastiskt goda och kommer verkligen vara en favorit i frysen.


Näringsinformation
Protein 11 g
Kolhydrater 47 g
Fett 10 g
Kalorier 317 / bulle






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar