bild

bild
Motivation och inspiration för oss och för er

torsdag 15 maj 2014

Sockerfri, hemmagjord "Nutella"

Japp ni såg rätt! Man kan äta "nutella" med gott samvete.
Började följa en tjej på instagram i veckan och hon har utan tvekan blivit en av mina favoriter. Bakasockerfritt heter hon och man kan inte sluta dregla när man ser hennes bilder. Hon har dessutom en fantastisk blogg med massa recept och inspiration.

När jag såg sockerfri Nutella var jag ju bara tvungen att pröva, inte för min skulle då jag inte är så förtjust i de, men har en man som är den största chokladälskaren på denna jord och som självklart älskar Nutella men inte äter det pga innehållet. 
Super enkelt och faktiskt gott (vilket säger en hel del när jag säger det). D gav högsta betyg och har unnat sig detta på kvällssmörgåsen varje kväll sen dess.


(burken på bilden innehåller bara ½ receptet då jag inte hade tillräckligt med nötter så vet ni ca mängden)

Ingredienser
220 g hasselnötter (helst utan skal, själv hade jag bara med så det fick duga och blev jätte bra)
3½-5 msk sötströ ex. stevia (beroende på smak jag använde 3½ msk)
2 msk kakao
½ tsk vaniljpulver
ca. 30g kokosolja (jag rörde ner lite mer för att få den lite mer rinnig)

  1. Mixa nötterna, jag använde stavmixer.
  2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa tills de blivit en "smet" tar några minuter så ha tålamod. Smaka av och tillsätt mer om ni anser att det behövs av valfri ingrediens. Jag tillsatte som sagt liter mer kokosfett för att få den slätare och lösare.
Förvara i kylen för bäst hållbarhet, den stelnar till i kylen men blir snabbt lös när man tar fram och rör om i den innan man använder den.

Ät och njut på en rostat smörgås? :)



Näringsinformation / sats (alltså hela receptet)
Protein 35 g
Kolhydrater 38 g
Fett 176 g
Kalorier 1781 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar